Buscar este blog

miércoles, 8 de febrero de 2023

 PUSTINA VENÄJÄN MYSTINEN AAVIKOMAA


 


Dostojevski-romaanissa hahmo vierailee prostituoidun luona, ja hän riisuutuessaan huomaa, että huoneessa olevalla alttarilla leimahti ikonin liekki. "Uskotko sinä Jumalaan?" asiakas kysyy ja nainen vastaa: "En olisi mitään, jos en uskoisi Häneen." Prostituoitu oli "postenik", joka luopui ruumiistaan ​​ei rahan vuoksi, vaan myötätunnosta ja rakkaudesta muita miehiä kohtaan. Tässä on yksi venäläisen sielun mysteereistä. Sitä me länsimaalaiset emme ymmärtäisi. Lento erämaahan on postina, vieraantuminen ja itsensä hylkääminen kuunnellakseen Jumalan ääntä. Kristus puhuu ihmisille erämaan hiljaisuudessa. Siksi kaikissa venäläisissä taloissa ja isbasissa on huone, jopa vaatimattomimman mujikin isbasissa on huone alttarilla, jossa loistavat Herramme (Spasiteli) ja Neitsyt (Blogodoritsa) kuvat yhdessä sen kanssa. jostain pyhimyksestä, kuten Pyhä Nikolaus Armollinen. Omistautuminen vai taikausko? Sanoisin intoa.


Venäläinen voi olla julma, mutta myös syvästi uskonnollinen, perinteisiin kiinnittyvä. Venäläisessä kirjallisuudessa "strañik" esiintyy usein, pyhiinvaeltaja, joka jakaa tavaransa köyhille, ottaa sauvan ja pussin, johon hän laittaa Raamatun ja lähtee tielle. Hänestä tulee yurodivi Kristuksen hullussa.


  Se on hahmo, joka inspiroi Dostojevskia kirjoittamaan Idiootin. Hän asuu kylissä, joskus heille annetaan pala leipää ja sänky. Jos he kieltävät sinut, jatka eteenpäin. Hän laulaa hymnejä, paastoaa ja katuu syntiensä ja koko ihmiskunnan syntien puolesta. Nämä pyhät, jotka ovat ihmisten naurua, huomaavat itsensä noudattamalla evankeliumin käskyjä kirjaimellisesti. Venäläisessä Pilgrim Strañikissa kerrotaan tapaus alkoholistiprinssistä, josta tuli POSTAÑIK. Kanna satulalaukuissa Pyhän Luukkaan evankeliumia. Kun hän tekee mieli juoda, hän lukee luvun tekstistä ja niin hän välittää vodkaa. Hän vierailee arojen pyhäköissä kävellen ja verstein välittämättä lumesta, helteestä tai teistä, monet pääsevät Jerusalemiin, se oli Rasputinin tapaus, mutta hän ei ollut pyhiinvaeltaja vaan roisto. Venäläinen henkisyys takoo erämaassa, pakenee maailmaa, ruumiillista työtä, vähän kirjoja, pitkiä liturgioita, kaikki seisomassa, ja vieraanvaraisuutta. Rauha tälle talolle. katso vsiex. Dominus vobiscum. Se on avain. Lännessä olemme täynnä melua, radioääniä, jotka jylisevät aivokalvoillamme. Luostari "staretzi" eli aavikon henkiset isät suosittelevat hiljaisuutta, koska Jumala puhuu sieluille hiljaisuudessa. Syyrialaisilta Thebaideilta, köyhä Syyria kuinka paljon sinä kärsit, latinalaisille vanhemmille tuli neuvo, joka on kaikkien ammattilaisten tako ja palekki:


─Sile et psalle (ole hiljaa ja laula)


Jatkuva rukous tuo meidät lähemmäksi sitä jumaluutta, jonka hylkäämme synnin vuoksi.


 


Keskiviikkona 8.2.2023

No hay comentarios: