Buscar este blog

jueves, 9 de febrero de 2023

 KRASNOFF ATT FÖRSTÅ ÄR ATT FÖRLÅTA HAN FÖRLÅTA SINA FIENDER INNAN HAN STÄNGS NED 1947

  KRASNOFF ATT FÖRSTÅ ÄR ATT FÖRLÅTA


 


Tjugo år senare återvänder jag till general Krasnoffs sidor och hans stora roman om 1917 års revolution, sju dagar som skakade världen. "Att förstå är att förlåta" och dess andra del "Sovjet-Ryssland" utgör en av de bästa böckerna som skrivits på 1900-talet och dess författare, nu slutsåld och nästan bortglömd, bör ingå i hederslistan bland de utmärkta konstnärerna av berättande på språk Ryska: Tolstoj, Tjechov, Andrejev, Turgenev, Gorki, Pysjkin, Pasternak. Dr Zhivago är en blek kopia av denna enorma roman, en psykologiskt mäktig flod tack vare studiet av karaktärerna, det inre utseendet hos huvudpersonernas själar mitt i debaclet: tsargeneralen Kuskov och hans missöden vid sidan av den vita. Guard of Warangel som går över till de röda, markiserna i Petersburg förförda och våldtagna som dör av syfilis, hunger, mord, tortyr av tjekan, förstörelsen av katedraler och vanhelgen av kloster, Lenin offer för veneriskt trepanom som galenskapen gav honom ; Trotskijs död som satte den femuddiga stjärnan som ledordet för den röda armén, ett kabalistiskt monogram som representerar djävulen, den kejserliga familjen skjuten av Abraham Jurovskij, judisk kommissarie.


Romanovs fall var katastrofen.


Krasnoff (en Dreyfuss-affär omvänt, jag anklagar och skyller på judarna som framkallare och anstiftare av det blodbadet) är anledningen till att hic et nunc är en förbannad författare. Han berättade sanningen. Sovjet ville inte bara utrota imperiet, utan försökte också sätta stopp för korset. Synagogans två stora tvångstankar är Ryssland och Spanien. Denna fasta idé ledde till att de två inbördeskrigen utlöstes i båda länderna. Andra världskriget hade ett sådant engagemang som en följd.


  Den ortodoxa religionen är dess renaste och mest primitiva manifestation av evangeliska läror utan den romerska hedendomens exkrecenser.


   Den här boken förändrade mitt liv. Det var den första milstolpen på en smärtsam väg av missförstånd, missnöjd förföljelse och uppryckning som fick mig att känna mig som en exil i mitt eget land.


Spanien har hamnat i marranerías klor.


  Den profetiska rösten från denna store vita soldat som anklagar judarna för att vara ansvariga för den stora katastrofen: Sverdlok och Jurovskij, mördare av tsaren och hela hans familj i Ipatiev-bageriet, den rike köpmannen i Jekateringrad, Kerenskij, en jude av ras och nation, var halmgubben i den mensjevikiska synagogan, förde Lenin till makten av de judiska bankirerna i Frankfurt och Genève.


  Trotskij grundare av den röda armén under beskydd av internationell judendom. Den andra, bolsjevikernas, stod under kontroll av en viss Berenstein Trotskij, ett svin av tyskt ursprung. Lenin kom in i Ryssland i en last. Cajalen från Frankfurt och Berlin betalade resan.


Krasnoffs röst resonerar i mitt minne när jag observerar att kaoset i Kommintern upprepar sig i Spanien 2018. en krympling och en kille med otäckt ansikte och flätor styr oppositionen. En "putzshista" sitter i regeringen med ett ministerkabinett som inkluderar en antimilitaristisk domare Margarita Robles, flickan med de stupade papoerna, och i rättvisa regerar en gentleman/dam som i ämbetseden "sänder kyssar till sin man" och viftar med homomaktens regnbågsflagga.


  Är inte detta samverkans strategi? Är de saker som hör till extremhögern och till fachas? I den lojala oppositionen vill man välja en tjej som stödde den katalanska boomen, Sáenz de Santamaría, drygt en halv meter lång som håller sig runt torget med Loli la Manchega. Israels skratt genljuder i hela kammaren som en gång för hundra år sedan ljöd det i duman och på väggården.


Judarna i sitt sätt att gå tillväga söker oordning, förvirring och paradox. Hans motto är ju värre, desto bättre, fiskare vinner oroliga floder. Oordningen i asylen råder. De trivs med jackor ut och in. De går jorden runt med sneda stövlar och denna ikonoklastiska stolthet får dem att växa.


  Den enda logiken är galningarna som ropar och lyssnar på deras tautologier från sammankomsterna och ordlekar på oss med slagord som att säga detta och mängder av punktliga och hållbara adjektiv som de tjänar sitt levebröd med och suger kameran, de gör kameror framför av oss alla de väldigt smutsiga och hänge oss åt konventionella överdrifter.


Du måste göra lyssnaren, betraktaren och den stackars läsaren en flintskallig huvud, dessa förnedrare av det spanska språket. De skrattar åt oss, deras grej är hån.


Krasnoff spärrade in mig i min cell och därifrån vrålade jag som ett lejon, men för mina fiender förvandlades de våldsamma uppmaningarna till bräkande och alla skrattade åt mig. Jag hängde upp vanorna, jag brände filakterierna, jag gav upp för kärleken till sanningen en lysande karriär som propagandist och författare. Alla trodde vad

No hay comentarios: