Buscar este blog

miércoles, 8 de febrero de 2023

 DOLORES MEDIO-TUYA ESTRADA och (2)


 


Jag granskar de personliga anteckningarna om Dolores Medio, som jag träffade under Movida-åren, Gulf-åren enligt hennes roman, på Café Gijón, samt biografin om Carmen Ruiz Estrada som publicerades av Asturias sparbank på 1990-talet.


Ett helt paradigm av memorialistisk skrivande.


  Ingen har kommit så långt som Ruiz Estrada för att lära sig om Oviedo-författarens arbete och personlighet, en pionjär inom feminismen med ett mänskligt ansikte.


Media har ingenting att göra med dessa smällare av vår politik eller media alltid på sidan av en statlig lönelista och jag vill inte nämna namn utan förlåt mig Ángeles Caso.


Jag håller inte med henne. Han till hälften testamenterade sitt arbete till oss i sin helhet och trots Franco-regimen, fintade och dribblade mot censuren, som inte var ståndaktig som den är nu. För idag måste man knyta axlarna och leta efter den politiska korrekthetens polarstjärna. Gå inte för långt, grabben.


Att han tolererade och lät dessa banbrytande suffragetter publiceras utan att döma dem till helvetet, och bad om en position i samhället för kvinnor som inte hade något att göra med tyskarnas ödesdigra tre K (Kinder, Kirche, Kuche).


  "Nosotros los Rivero" verkade inte vara begränsad av censur som Ángeles påpekar, utan hel, levande och sparkande.


Det är porträttet av ett matriarkalt samhälle.


  Hon beskriver dessa "regeringskvinnor" som drev huset, sörjde över svårigheterna och svårigheterna med affärskollaps, förlossning (Dolores mormor födde inte mindre än 23 barn, av vilka en fjärdedel av dem som emigrerade till USA överlevde) Kuba eller omkom i kriget). Dolores skildrar det samhället, den där Oviedo av besök och sammankomster bredvid bårbordet när damerna inte fick stanna till vid chigres eller cafeterier.


De fick bara gå på mässor och processioner, besök på det heliga sakramentet och novenor.


Huvudpersonen är dedikerad till att gå runt i staden och prata med statyerna för att lindra hennes ensamhet.


En annan detalj som retar mig och som Carmen Ruiz Arias har upptäckt är det möjliga förhållandet mellan författarens familj och min asturiska fru. Faderns efternamn var Rivero-Tuya.


Enligt min forskning är Tuyas en familj av hidalgos från Oviedo. De drev ett bageri i El Cristo som de kallade Las Fornarinas. De hade också en regummeringsverkstad, yrket av María Josés farfar.


Dina få finns kvar.


För två månader sedan landade vi Carlitos, en stilig ung man som dog i skelettcancer innan han var femtio. Och för tre år sedan dog Ana Tuya, dotter till vår älskade farbror Pepe, q.i.p.d. från Gijón, i Alsa-olyckan vid avfarten från Avilés.


  Jag skulle vilja ägna den här artikeln till dem. Evig minne till din man, Carlos Yours, Carmen Carranza.


Vi har redan sagt att Dolores Medio skrev den bästa Nadal.


  Det var en riktig händelse i Spanien på 50-talet när en fattig lärare av republikanskt ursprung stod upp för den mest eftertraktade lagraren på den tiden.


Den sålde nära en halv miljon exemplar och överträffade Delibes och Carmen Laforet.


Hon fick dock inte priset på huvudet.


Han fortsatte att skriva och kämpa i denna handels hårda kamp. Hon fick titeln journalist och var en pionjär tillsammans med Fernández Asis, Emilio Romero och andra hjältar inom den republikanska intelligensen. Dolores Medio var ett av det gamla gardets journalistiska kort.


Han hade en krönika i tidningen "Madrid".


  Med de 52 000 pesetorna från Nadal köpte han en lägenhet nära Cuatro Caminos och lämnade rummet med rätten till ett kök i Bretón de los Herreros.


Han ger ut Diary of a Teacher, a Public Official, The Last Xana och en hel rad underbara böcker, andra av engagemang som Selma Lagerlöfs, svenska läraren krönt med Nobelpriset.


  En annan detalj i hans biografi som inte bör ignoreras är hans vänskap under hans vistelse i litteraturklassrummen vid universitetet i Oviedo med sonen till Clarín som sköts på order av general Ochoa. Något läskigt. En revansch.


  Det asturiska prästerskapet borde be om förlåtelse. De förlät aldrig sin far för att han satte prästerna i en salong i hans Fermín de Pas, regentans deuteragonist.


Med allt och det överlevde hon utrensningarna och vickningarna och överföringarna av det Spanien som hon fick leva när man var tvungen att göra henne väldigt tjock för att få sparken från jobbet; och det återspeglar det i sin offentliga tjänsteman som skolan i Pravia.


  Han kom till Madrid men lämnade en avbytare där. Hon var vän med poeten Ángel González och även med Evaristo Casariego, en mycket högerorienterad Carlist, en stor författare från Luarqués.


När jag träffade henne gick hon inte till Gijón så mycket längre men hon gick med på att bli bjuden på en kaffe, jag hade en roman på vävstolen och jag skickade den till tävlingen sponsrad av Dolores Medio Foundation.


  Hon valdes ut bland finalisterna, men vann inte. Jag tror att priset gavs till Silverio Cañada.


  När vi pratade visade jag henne min besvikelse och sa till henne: "Loli, journalistiken är min, jag betraktar mig inte som en romanförfattare."

No hay comentarios: