Buscar este blog

sábado, 4 de febrero de 2023

 JUAN VELARDE FUERTES PRESENT!


För några dagar sedan, vid mitt besök i Salas för att be vid biskop Valdés, grundare av universitetet i Oviedo, mindes jag en annan framstående Salas-man: Don Juan Velarde, som just gick bort vid 95 år laddad med år, förtjänster och dygder. . Han var en hjälte i vår räkenskapsrätt, förkämpe för Spaniens ekonomiska framsteg.


På den tiden gick jag till en bokhandel där jag köpte hans böcker. Jag hittade den stängd. Verksamheten sjönk, vi har slut på papper.


MacLuhan övermanövrar Guttemberg.


Men oroa dig inte, vad skulle en galicier säga. Professor Velarde påminner mig om de häften som han publicerade i OVAN på söndagar som han läste flitigt.


Jag visste inte ens om ekonomi, jag är läskunnig, men jag gillade de där gnällen från don Juan som hänvisade till att spara offentliga utgifter, förbättra vägar, full sysselsättning och så vidare.


Han berättade också om sina vägresor till Villa del Inquisidor som varade nästan tio timmar från Madrid. Du var tvungen att gå igenom La Espina och han skulle gå av vid Cangas de Narcea, gå in i ett konditori och ladda upp casiadielles och enfiladas för madriles.


Han måste ha haft sötsuger, han rökte inte och även om jag inte handlade med honom personligen så hörde jag honom på en konferens. Han talade i strömmar. Fantastisk syn, även om det var närsynt.


Han var omgjord, optimistisk, jocundo, avuncular, som en bra asturier, låt mig berätta. Och för att visa det finns hans häften i tidningsarkivet i den närvarande rörelsens organ som fick mig att ompröva de sociala och ekonomiska framstegen i José Antonianos tanke.


Vi var då den nionde industrimakten i väst.


Jämfört med några av mina engelska kollegor på Fleet Street fick jag tre gånger så mycket betalt som de, jag hade ett kontor i London och inte ett skrivbord som Financial Times.


Han var inte, med allt och det där, av korrespondenterna den som tjänade mest. José Antonio Plaza av lyckligt minne, tror jag, hade en lön på två tusen pund.


  Vid den tiden låg pundet i botten och många helger flög charterplan lastade med spanjorer till Heathrow från Madrid, och reste till den engelska huvudstaden för att shoppa på Oxford Street.


Många engelsmän var avundsjuka på oss.


Och jag lät den tanken skina igenom i min bok "Jag var korrespondent för Franco, Quo vadis Spanien?".


När han återvände till Oviedo för att träffa flickan sa han till sina kollegor: vi är ett rikt land. De trodde mig inte, men livet var bättre i Spanien än på de brittiska öarna av alla, alla.


  Det var tiderna för lo in lo out, Beatles, utvecklingspolitik, de nya sexuella friheterna. Jag skrev mina krönikor om gruvarbetarnas strejker under den vintern av missnöje när England lämnades i mörkret på grund av konfrontationen mellan Labourregeringen och fackföreningarna. Men han hade andra åtaganden att sköta.


Från Madrid beställde mina kollegor allt från stetoskop till fick-tv.


  Vid ett visst tillfälle bad någon vars namn jag inte kommer ihåg mig att köpa ett preventivmedel DEW till sin fru på Harley Street, läkarnas gata, eftersom han hade sju churumbeles och inte ville ha fler barn.


Jag packade den och skickade den med expresspost. Varan kom inte fram.


Så jag berättade för Pepe Meléndez, den älskade journalisten som drev Efe-byrån på Bouverie Street. Meléndez var väldigt tjurfäktning och väldigt rolig, han stammade lite och han sa till mig med sin trasiga tunga:


─Nej, oroa dig inte... pp Parrita. Jag... det blir det då... det här är kvinnan från Cooorreos.


Skämt åsido, Salense som just har dött nästan hundra år gammal var en av de stora arkitekterna bakom den där goda ekonomiska förvaltningen som började med vänsterns falangism. Vila i frid. Juan Velarde Fuertes... närvarande!


 


Söndagen den 5 februari 2023

No hay comentarios: