Buscar este blog

miércoles, 8 de febrero de 2023

 PUSTINA DEN RYSKA MYSTISKA ÖKNEN


 


I en Dostojevskij-roman besöker en karaktär en prostituerad, när hon klär av sig, observerar hon att lågan från en ikon blinkade på ett altare i rummet. ”Tror du på Gud?” frågar klienten och kvinnan svarar: ”Jag skulle vara ingenting om jag inte trodde på Honom”. Den prostituerade var en "postenik" som gav upp sin kropp inte för pengar utan av medkänsla och kärlek till sina medmänniskor. Här är ett av den ryska själens mysterier. Att vi västerlänningar inte skulle förstå. Flygningen in i öknen är postina, främlingen och övergivandet av sig själv för att lyssna till Guds röst. Kristus talar till människorna i vildmarkens tystnad. Det är därför det i alla ryska hus och i isbas finns ett rum, även i isbas av den ödmjukaste mujik finns ett rum med ett altare där bilderna av Vår Herre (Spasiteli) och Jungfrun (Blogodoritsa) lyser tillsammans med det av något helgon som Sankt Nikolaus den barmhärtige. Hängivenhet eller vidskepelse? Jag skulle säga glöd.


Ryssen kan vara brutal men också djupt religiös, fäst vid traditionen. I rysk litteratur förekommer "strañiken" ofta, pilgrimen som delar ut sina varor bland de fattiga, tar en stav och en väska som han lägger Bibeln i och ger sig av på vägarna. Han blir en yurodivi i en Kristi galning.


  Det är karaktären som inspirerar Dostojevskij att skriva Idioten. Han stannar i byarna, ibland ger de honom en bit bröd och en säng. Om de nekar dig, gå vidare. Han sjunger psalmer, fastar och botar för sina och hela mänsklighetens synder. Dessa helgon som är folkets skratt finner sig själva genom att följa evangeliets föreskrifter till punkt och pricka. I den ryska Pilgrim Strañik berättas fallet med en alkoholiserad prins som blev en POSTAÑIK. Bär i sadelväskorna den helige Lukas evangelium. När han känner för att dricka läser han ett kapitel i texten och det är så han för vidare vodka. Han kommer att besöka stäppens helgedomar som går verst och verst utan att bry sig om snön, värmen eller vägarna, många når Jerusalem, det var fallet med Rasputin men han var inte en pilgrim utan en skurk. Rysk andlighet är smidd i öknen, på flykt från världen, manuellt arbete, få böcker, långa liturgier, alla stående och gästfrihet. Fred till detta hus. titta vsiex. Dominus vobiscum. Det är nyckeln. I väster är vi fulla av brus, radioröster som dundrar i hjärnhinnan. De monastiska "staretzi" eller andliga fäder i öknen rekommenderar tystnad eftersom Gud talar till själar i tysthet. Från de syriska Thebaids "stackars Syrien, hur mycket du lider, kom ett råd som är smedjan och palenquen för alla proffs till de latinska föräldrarna:


─Sile et psalle (håll käften och sjung)


Den oupphörliga bönen för oss närmare den gudomlighet som vi förkastar på grund av synd.


 


Onsdagen den 8 februari 2023

No hay comentarios: