Buscar este blog

lunes, 30 de enero de 2023

 ANMÄRKNINGAR FRÅN MIN DAGBOK IDAG SAN JOHN BOSCO (1)


Kalla och isiga januari tar farväl av ett av kyrkans största helgon som jag bekänner stor hängivenhet till. Och till Mary Help of Christians. Salesianerna utbildade mina barn, välsignade är nunnorna i Majadahonda. Varje söndag när vi gick till mässan i kapellet före bilden av Vår Fru blev jag så rörd att jag började gråta som en dåre när vi sjöng Salvan. Don Bosco var en mirakelarbetare. Hans sista mirakel förhindrade den salesiske prästen i Algeciras död när en morisk fanatiker försökte skära halsen på honom. I stället för honom mördades sakristanen, men han hade inte samma tur. Jungfrun tog honom till himlen och mannen från Algeciras är idag den sista heliga martyren i den spanska kyrkan, ett mysterium, ingen känner till Guds tanke. Hans vägar är inte våra vägar. Tro är att tro det vi inte har sett, men som Paulus säger, varken ögat har sett eller örat hört om vad som väntar de utvalda i välsignelse. Dagen för det godas triumf över det onda.

Och på tal om syn och hörsel på kvällen via Internet ställer jag in på mässan i Kazankatedralen i St. Petersburg. En stilig, lång, tjock präst med långt skägg, så underbart han sjöng i invigningsriten. Det här är min kropp. Detta är mitt blod som kommer att utgjutas för er till syndernas förlåtelse. En ung diakon attackerade litanierna med en lång vädjan om världsfred. Välsigne dig, Ryssland.


Tisdagen den 31 januari 2023

No hay comentarios: