Buscar este blog

domingo, 13 de febrero de 2022

 MESTA VAR MORISK



MESTA VAR MORISK

Anthony Parra


Blandbordet var moriskt. Korsning av raser, korsning av stigar. Ribazos och boskapsfoldar och fårstallar. Som barn brukade jag lyssna på klingan från baggen eller förälderbaggen som ledde hjordarna när de gick över Valdevillabron. Jag har alltid känt passion för dem som går vidare och ser mot horisonten och inte eftersläntrare som sniper, de som inte är beslutsamma, en ras av huggormar som heter Kristus, fariséer, hycklare och jag förstår Cid - Castiella ansikte los men y han försämrar dem, den gode vasallen om det fanns en god herre som kämpade för både morerna och de kristna - och ryktet om grått gjorde intryck på mig. Herdarna ska redan till Extremadura, det här är till gränsen. Jag är en gränsman. Skurkarna kommer att beskriva mig som en karaktär men jag vet vad jag pratar om. Inuti mig den mozarabiska.


Jag kommer aldrig någonsin att vara en växling eller en opportunist. Quod decet et non decet, sa latinerna. Åtta århundraden av samexistens med islam har satt spår i våra själar. Ja, bordet var moriskt. Människor i framkant i politikens vågor och tors och slåss med realengo och abadengo. Först när det var aceifa eller krig mellan de kristna kungarna själva eller Taifa gick de inte ut till transhumance. Det var en värdekod i spanjorernas extremt fria frihet. De visste att morerna ibland kunde vara mer håriga, mer gästvänliga än de kristna.


 I hans ordförråd hopar sig orden av arabiskt ursprung:. Rafala, som var den beridna kavalleriets eskort som eskorterade herdarna och anafaga eller munproviant som gick i impedimenta med mulorna med kastruller, grytor och kastruller. Jag har sett anafaga röra sig bakom bland de bärande åsnorna.


 Om mestan har nästan allt sagts tack vare en amerikan K. Klein som skrev en mästerlig bok om denna ekonomiska, finansiella och sociala organisation som inte förekom någonstans i Europa utan i Kastilien, Aragonien, kungariket Valencia och kungariket av Murcia. Men allt är inte fångat. Dess rättssystem har fastställts av Alfonso X el Sabio i Fuero de Cáceres 1256. Det är ett skriftligt dokument men reglerna för mesta, som är ett system för odling och rätt till färd eller transit, hade en muntlig struktur - herdarna gjorde det. vet inte hur de ska läsa även om de visste mycket väl hur man spelar pipan - i kompromissavtalen som förseglades av eken eller alborocken (ett annat ord från Rif-bergen) kommer den där handen som anpassar herdarna från San Martín till Jungfrun i augusti .


 Betalningar gjordes in natura. Bodigos och färska lamm av San Juan de Junio. Märkligt nog hyllades Johannes Döparen så väl av de spanska muslimerna som en av de profeter som Koranen tillåter. De gick i gäng på hundra till tvåhundra för en flock men det fanns flockar som kom att ha upp till tusen arbetare mellan rabadanes, slingherdar och zagales (mer moriska namn) och de styrde mostrenco eller communal och mesteño eller främmande boskap.


 Mestas kungliga vägar, vanligtvis raviner, korsade Spanien från norr till söder till Guadiana utan att komma in i Andalusien av uppenbara skäl. Aliuden betalades i maravedíes och utländsk valuta eftersom gäldenärerna inte erkände betalning in natura till godsägarna, som till största delen var de adelsmän som gynnades av de encomiendas som beviljades av kungarna och biskoparna och militära order. Aliud är namnet på en stad nära Burgo de Osma och på moriska betyder det judisk, vilket indikerar att hebréerna hade ansvaret för att göra transaktionerna. Vi är i de tre kulturernas Spanien och grejen fungerade så långt det går. Guld Guld som betalar löner. Övergrepp från fanatiker som Almanzor och Almohaderna, men ibland begicks katastroferna av kyrkans rån. Med den i Calatrava och den i Santiago förekom det inte få rättegångar från herdarna i mesta och dessa jurisdiktionskonflikter försökte sätta stopp med hans förordningar, den vise kungen som för övrigt inte kom särskilt bra överens med det höga prästerskapet antingen.


 En primat från Toledo förde Alfonso i vanrykte och var tvungen att förvisa honom från hans kungadömen. Men mestan banade väg för försoning och närmande och byggde broar eftersom de herdarna från Soria var tvungna att korsa många broar och många vadställen och tillbringa många nätter i kylan. De hade sina egna borgmästare och rådmän. Fuero de Cáceres är tänkt att vara något senare än Fuero de Alcaraz. Och för att visa att även om de var toleranta och mozarabiska, skulle alla koncilier hållas i treenighetens namn.


 I Sierra de Albacete kallas kastilianernas mest renco-boskap pejuguero-boskap men det finns få skillnader. Dessa möten där domarna och guvernörerna (fler arabiska ord, chefschef) hörde orsaken till klagomålen och rättstvisterna. De hade öppet och firades på påsk och pingst.


 Om Kastilien var skaparen av det quixotiska riddarfelet, förefaller Mesta mig något värdigt

No hay comentarios: